Opera

Trouble in Tahiti

Leonard Bernstein

One-act opera in seven scenes Libretto by the composer Performed in English with German supertitles

In their beautiful little white house, Sam and Dinah are living the American dream: the father a successful businessman, the mother a thrifty homemaker, the son artistically talented. A perfect family just like in a television advert, set against the swinging rhythms of a jazz trio praising the life and loves of suburbia. Yet behind the blissful façade Sam and Dinah have nothing left to say to one another. He escapes from her at work and at his handball club; all alone, she lies down on the psychoanalyst’s couch or watches the South Sea romantic movie »Trouble in Tahiti«. The planned serious discussion in the evening comes to nothing. Instead, the couple fill the empty hours with a joint visit to the cinema: yet again, it’s »Trouble in Tahiti«. In his one-act piece, the composer of »West Side Story« took his first steps towards creating an authentically American opera. Although »Trouble in Tahiti« is still rooted in the musical comedies of Broadway, the complex score points towards the contemporary operatic style of Kurt Weill. Premiered in 1952, »Trouble in Tahiti« throws a satirical and penetrating light on the daily life of an average family, a study which is still relevant to our 21st century existence on the other side of the pond.

Summary

In their beautiful little white house, Sam and Dinah are living the American dream: the father a successful businessman, the mother a thrifty homemaker, the son artistically talented. A perfect family just like in a television advert, set against the swinging rhythms of a jazz trio praising the life and loves of suburbia. Yet behind the blissful façade Sam and Dinah have nothing left to say to one another. He escapes from her at work and at his handball club; all alone, she lies down on the psychoanalyst’s couch or watches the South Sea romantic movie »Trouble in Tahiti«. The planned serious discussion in the evening comes to nothing. Instead, the couple fill the empty hours with a joint visit to the cinema: yet again, it’s »Trouble in Tahiti«. In his one-act piece, the composer of »West Side Story« took his first steps towards creating an authentically American opera. Although »Trouble in Tahiti« is still rooted in the musical comedies of Broadway, the complex score points towards the contemporary operatic style of Kurt Weill. Premiered in 1952, »Trouble in Tahiti« throws a satirical and penetrating light on the daily life of an average family, a study which is still relevant to our 21st century existence on the other side of the pond.

Synopsis

Das Trio besingt die Idylle des kleinen weißen Häuschens in einem wunderschönen amerikanischen Vorort, über dem die Morgensonne aufsteigt und die Familie zärtlich aus ihren Träumen weckt.
Sam und Dinah starten unter gegenseitigen Vorhaltungen in den Tag: Sam habe angeblich eine Affäre mit seiner Sekretärin Miss Brown, mit Dinah sei nicht zu reden und sie verschleudere unnütz Geld für ihren Analytiker. Zu allem Überfluss findet zeitgleich zur Schulaufführung ihres Sohnes ein für Sam entscheidendes Handballturnier statt, das er nicht versäumen darf. Trotz aller Vorwürfe sehnen sich Sam und Dinah danach, wieder einen Weg zueinander zu finden. Sie vereinbaren ein offenes Gespräch am Abend.
Ganz Geschäftsmann, weist Sam die Bitten um ein Darlehen eines gewissen Mr. Partridge zurück, während er seinem Freund Bill großzügig Kredit gewährt. Das Trio ist voll Bewunderung für den Geschäftssinn und die Großmut Sams.
Dinah beschreibt ihrem Analytiker ihren Traum von einem verödeten Garten, aus dem sie eine zärtliche Stimme hinwegträgt und an einen Ort der Harmonie und Liebe ruft.
Sam stellt Miss Brown zur Rede, ob er ihr jemals zu nahe kam.
Dinah ist noch immer beim Analytiker: Bevor sie den Mann mit der liebevollen Stimme sehen kann, löst sich das Traumbild auf.
Zufällig begegnen sich Dinah und Sam auf der Straße. Sie sind um keine Ausrede verlegen, um nicht gemeinsam zu Mittag essen zu müssen. In Gedanken erinnern sich beide an den glücklichen Beginn ihrer Beziehung und fragen sich, wie sie sich so weit voneinander entfernen konnten.
Das Trio preist die Statussymbole des modernen Lifestyles, die den Alltag herrlich komfortabel gestalten.
Sam stellt seine Weltsicht dar: Die Menschen sind nicht gleich von Geburt. Es gibt geborene Gewinner und geborene Verlierer, wobei er sich selbstverständlich zur ersten Gruppe zählt.
Dinah war im Kino und echauffiert sich über den fürchterlichen Film: »Trouble in Tahiti« – eine geistlos-kitschige Südseeromanze. Eine Zumutung! Während sie noch einmal leidenschaftlich den »Inselzauber« durchlebt, vergisst sie um ein Haar das Abendessen für Sam.
Sam erkennt: Selbst der geborene Gewinner muss abends den qualvollen Schritt über die Schwelle des Hauses zu seiner Frau gehen.
Das Trio kündigt die Dämmerung an, die abendliche Freuden und vertrauliche Nähe verheißt.
Die geplante Aussprache zwischen Sam und Dinah bliebt jedoch in den Anfängen stecken und versandet in Vorwürfen und Belanglosigkeiten. Der Ausweg führt ins Kino: Bis sie zu ihrem eigenen Liebeszauber finden, begnügen sich Sam und Dinah mit der käuflichen Ersatz-Magie auf der Breitbildleinwand. Noch einmal »Trouble in Tahiti«.

Complete Cast

Members of the Staatskapelle Dresden

Recommendations

No coming shows this season.