Oper

Die Gespenstersonate

Aribert Reimann

Libretto by August Strindberg Translated from Swedish and arranged for music by the composer and by Uwe Schendel

Premiere 17. April 2021

Performed in German

 
Info
  • Starting Time: 7 pm

  • Venue: Semper Zwei

  • The evening box office in Semper Zwei opens 30 minutes before the scheduled performance, the entrance to the auditorium is 10 minutes before the performance begins.

  • Free introductory talk
  • 25 minutes before the scheduled performance in the upper foyer of Semper Zwei
    Info
    • Starting Time: 7 pm

    • Venue: Semper Zwei

    • The evening box office in Semper Zwei opens 30 minutes before the scheduled performance, the entrance to the auditorium is 10 minutes before the performance begins.

    • Free introductory talk
    • 25 minutes before the scheduled performance in the upper foyer of Semper Zwei

    • Post-Show Discussion following the performance (free admission).
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      • Starting Time: 7 pm

      • Venue: Semper Zwei

      • The evening box office in Semper Zwei opens 30 minutes before the scheduled performance, the entrance to the auditorium is 10 minutes before the performance begins.

      • Free introductory talk
      • 25 minutes before the scheduled performance in the upper foyer of Semper Zwei
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        • Starting Time: 7 pm

        • Venue: Semper Zwei

        • The evening box office in Semper Zwei opens 30 minutes before the scheduled performance, the entrance to the auditorium is 10 minutes before the performance begins.

        • Free introductory talk
        • 25 minutes before the scheduled performance in the upper foyer of Semper Zwei
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          • Starting Time: 7 pm

          • Venue: Semper Zwei

          • The evening box office in Semper Zwei opens 30 minutes before the scheduled performance, the entrance to the auditorium is 10 minutes before the performance begins.

          • Free introductory talk
          • 25 minutes before the scheduled performance in the upper foyer of Semper Zwei

            A young student who talks to the dead; an old man who tricks his fellow men into giving him help; a colonel whose wife has been living mummy-like in a closet for years and thinks she is a parrot; and the beautiful but sickly daughter. They all come together in a once stately house for a »ghostly dinner«. What begins as a bizarre social gathering quickly turns into a savage settling of debts, in which the murky depths and hidden secrets of all those involved gradually come to light. For his chamber opera »Die Gespenstersonate«, which premiered in Berlin in 1984, composer Aribert Reimann adapted »The Ghost Sonata« by Swedish dramatist August Strindberg to create this subtle and intelligent dissection of society, which builds on the great success of his literary operas »Lear« and »Melusine«.

            Plot

            Der junge Student Arkenholz besitzt eine außergewöhnliche Fähigkeit: Er kann Tote sehen, die solange auftauchen, bis ihr Tod gesühnt ist. Noch den Ereignissen einer für ihn traumatischen Nacht nachhängend, begegnet er vor einem ehemals herrschaftlichen Haus dem Geist eines verstorbenen Milchmädchens. Direktor Hummel, der Arkenholz’ Vater einst in den finanziellen Ruin trieb, beobachtet das scheinbare Selbstgespräch des Studenten und gibt sich als hilfsbedürftiger alter Mann aus. Er schwindelt Arkenholz vor, dass ihn am Unglück des Vaters keine Schuld treffe und bietet ihm eine Stellung sowie die Aussicht auf sein Erbe an. Darüber hinaus präsentiert er ihm die rätselhaften Menschen, die in diesem Haus wohnen: Den Obersten und seine Frau, »die Mumie«, die seit zwanzig Jahren in einem Wandschrank haust und sich für einen Papageien hält; deren Tochter, »das Fräulein«, das krank in einem Zimmer voller Hyazinthen lebt; den Geist des toten Konsuls und seine Tochter, die dunkle Dame und schließlich Hummels frühere Verlobte, das mittlerweile greise Fräulein Holsteinkrona. Johannsson, Hummels Diener, versucht Arkenholz vor den dunklen Machenschaften seines Herrn zu warnen – vergeblich. Zum traditionellen »Gespenstersouper«, zu dem sich alle im Haus seit zwanzig Jahren regelmäßig einfinden, erscheint Hummel, der als selbsternannter Richter eine große Abrechnung plant, uneingeladen mit Arkenholz. Schonungslos deckt er alle Geheimnisse der Beteiligten auf, bis der Richter plötzlich selbst auf der Anklagebank sitzt …

            Premiere teaser and Specials

            Performance

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